20 mars 2007

Gunga

Varför är det så roligt att gunga? För att det bara är det!

Gunga-ideén satt jag och pulade med på Papprika idag. Jag kom inte så långt dock eftersom jag som så ofta får tillverkningsvärk och bara stirrar på det blivande ... hrm... värket. hahaha. Jag kallar det för 'stirrtid'. Av en LO brukar halva tiden vara just sådan stirrtid. Jag kommer ingen vart, bara stirrar och försöker visualisera. Ibland lossnar det fortare, ibland inte på ett bra tag. När jag senare idag hade hämtat ett stycke sjukt barn på dagis gick jag från klarhet till klarhet och fick färdigt LOn. Ja, så kan det va.

Hur gjorde jag då? Hade ett cardstock i någon beige kulör som grund. Sen tog jag det svarta mönstrade pappret som är i över- och nederkant från Rusty Pickle (Princess Bride True Love). Det blommiga beige pappret var bara så fint att jag måste använda det på en gång jag såg det i butiken!!! Det är SassafrasLass' Dreamy Smitten brown. Jag klippte lite på måfå efter blommönstret och hade över det svarta. Sydde med raksöm och satte fast ett svart band.

Fotografiet är taget på Alexander vid en middag hemma hos farmor, han satt i en sån där barnstol som man hängde på bordskanten. Tyget på den stolen var så himla 80-tal (mintgrönt) så det klippte jag off course bort. Hmm... vad göra? *stirrtid*. Sitta i en stol - nej! Sitta i en fåtölj - nej! Sitta i en cykelstol - nej! Sitta i en gunga - okej! Hur ska gungan se ut då? *stirrtid*. Blev en enkel lösning då jag inte behöver måla så mycket av en eventuell gunga utan gömmer gungans största del utanför papperskanten.

Sedan när gungideén kläckts och jag målat den ville jag ha mer gungtema. Då målade jag dit siluetterna av de gungande barnen och sen gjorde jag en gunga till rubriken (utklippt av akvarellpapper och målade sedan med akryl). Fixade till sist själva 'kedjan' till Alexanders gunga av ett brunt snöre jag flätade. Skrev den lilla journalingen för att det såg lite tomt ut i 'sandlådan' annars. Slutligen några blommiga brads bara för att... de var så fina :)

--> Kommentera gärna det här inlägget :)

1 kommentar:

Malin sa...

Helt fantastiskt Pia, Du är verkligen superduktig på att måla. Tack frö igår förresten. Jättemysigt att du var här och pysslade.

kram,
Malin