15 april 2007

Kär

... det är den här dockan för mig. Min kära mamma gjorde den när hon var en liten flicka, någon gång efter kriget i Finland. Åren har verkligen satt sina spår på henne (dockan alltså), men hon är så oerhört vacker (men det är min mamma också *ler*)!

Jag använde två jättefina papper från Basic Grey (Blitzen Poinsettia + Scarletts letter Repose).

Jag målade en akrylbotten på bakgrunden för att fästa rubriken, annars skulle den försvinna för mycket mot det gröna i pappret. Till rubriken användes Panduros enkla chipboard, dessa tapetserade jag in i samma gröna papper som i bakgrunden. Därutöver målade jag med samma akrylfärg som på rubrikrutan, och chalkade kanterna gula.

Journalingen gjordes på vanligt vitt cardstock, som jag chalkade, hade på akvarellfärger i gula toner, rev med edgescraper. Slutligen målades de uppruffade kanterna med akrylfärg för att få en 'rejäl' kant. Jag målade lite ramar på dem med en gelpenna i grått och piffade till hela looken med OH-plast för att få en glansig yta. Fotografierna fick samma 'behandling' som journalingen. Allt fästes med lim och brads.

Avslutades med ett utstansat hjärta jag doodlade på, lite band, brads och blommor som jag chalkade i samma gula ton som resten.

(Scanningen blev något ljus men jag vet inte hur jag ska åtgärda i PS CS, någon med tips hur jag tar bort överexponeringen? Dessutom ser fotografierna helt sneda ut, men i verkligenheten är de inte det, måste bero på att jag mergat ihop två olika bilder eftersom vår skrivare endast tar max A4.)

--> Kommentera gärna det här inlägget :)

Inga kommentarer: