14 mars 2010

Brickband Stenålder

Gunnes felag är en vänskapsförening till vikingagården Gunnes i Upplands Väsby. Jag försöker göra en historiskt möjlig vikingatida dräkt till mig. Här gör jag mitt första brickband efter mönstret Stenålder i Louise Ströms bok Brickvävda band från Spångmurs.



Jag använde ett mycket slitstarkt 3-trådigt växtfärgat svenskt ullgarn i tre färger. Gult (färgat med björklöv), grönt (ljung) och brunt (albark).



Varpar (första gången i mitt liv, envis som jag är och självlärd från teori till praktik tar det ju en himla tid)...



Mitt egentillverkade bricklås :)



Det gick fort att väva när allt var monterat på brickorna, så här blev det.

1 kommentar:

elaina sa...

Va flitig Du är!
å otroligt duktigt på att omsätta teorin i praktiken ser jag: själv fattar jag bäst om nån visar mig. MEN att nålbinda lärde jag mig faktiskt själv under en regning campingvecka på Åland 2007 tror jag det va...
=o)
"Ingeborg"